Test Focal Aria K2 936. Znowu na żółto

1
Focal K2 zajawka

Nasza ocena

Wysokie8.9
Średnica8.9
Bas9
Przestrzeń9.1
Dynamika9.2
Przejrzystość i szczegółowość9.1
Klasa A (wyższa grupa cenowa od 10 do 20 tys.zł). Focale lubią grać głośno, to zestawy szybkie, dynamiczne, świetna rozdzielczość i separacja dźwięków, kontrola i precyzja prezentacji. Barwowo neutralne, z mocnym, wyraźnym basem oraz stonowaną i lekką górą pasma. Dobrze prezentowane są efekty przestrzenne. W tej cenie nieco ograniczone nasycenie i różnicowanie, szczególnie w górze.
9

TEST / FOCAL ARIA K2 936 / Na test trafiły kolejne kolumny głośnikowe w specjalnej, różnej od regularnej wersji, i to kolejne rodem z Francji. Tym razem od Focala, jednej z najbardziej znanych europejskich marek, który postanowił zaprezentować odmienioną wersję swojego popularnego modelu. Kolumny prezentują się nowocześniej i są znakomicie wykończone, ale zmiany nie są tylko kosmetyczne. W zestawach zamontowano głośniki z zupełnie innymi membranami – słynnymi K2. Jak zabrzmiały? Oto test Focal Aria K2 936.

Focal to jedna z najbardziej znanych i rozpoznawalnych francuskich marek audio, a także jedna z najważniejszych europejskich firm produkujących kolumny głośnikowe. Wszystko zaczęło się w 1979 roku w Saint-Étienne, kiedy entuzjasta hi-fi i miłośnik Pink Floyd Jacques Mahul założył manufakturę produkującą przetworniki głośnikowe. Na początku obok niego pracowała tam tylko jedna osoba. Firma powoli rosła i w latach 80. XX wieku podzieliła się na dwie: marka Focal skupiła się na innowacjach, a JMlab zajęła się budową kolumn. Dwie dekady później wróciła do nazwy Focal.

Firma rozwinęła także swój dział car audio oraz segment diy audio dla entuzjastów samodzielnego montowania głośników (obecnie nieczynny). Od jakiegoś czasu produkuje także słuchawki. Jednym z przełomowych punktów w historii marki był rok 1995, kiedy pojawiły się kolumny z serii Utopia, które do dziś, w swoich kolejnych odsłonach, uważane są przez część audiofilów za jedne z najlepszych głośników na świecie.

Focal podkreśla, że jego kolumny głośnikowe wciąż są produkowane we własnych zakładach we Francji. Jest też jedną z tych firm, która także same projektują i produkują przetworniki, i to nie byle jakie. Francuska marka ma na koncie wiele własnych opracowań, między innymi oryginalne membrany kanapkowe W, F, K2 czy odwrócone kopułki.

Testowane głośniki Focal Aria K2 936 należą do drugiej od dołu serii Aria w ofercie i są stosunkowo nowym głośnikiem. Są limitowaną wersją popularnego modelu 936 zaopatrzoną w charakterystyczne, żółte membrany głośników nisko i średniotonowych K2. To kanapkowe membrany z włókna aramidowego (polikevlaru)

Focal Aria K2 936 – test. Budowa

Focal Aria K2 936 to średniej wielkości kolumny podłogowe o naprawdę bardzo dobrej prezencji, łączą elegancję z solidnością wykonania i dbałością o najmniejsze detale. Nawiązują wprost do modelu Aria 936, są jednak istotne zmiany – estetyczne, ale przede wszystkim związane z budową. Chodzi głównie wykorzystanie warstwowej membrany aramidowej K2. O tym jednak za moment, teraz rzut oka na kolumny. 

Focal Aria K2 936 - test. Średniej wielkości podłogówki prezentują się świetnie (fot. Focal)

Focal Aria K2 936 – test. Średniej wielkości podłogówki prezentują się świetnie (fot. Focal)

Arie K2 to solidne zestawy zbudowane ze sztywnego MDF-u. Skrzynki na pierwszy rzut oka wydają się być proste, ale przy oględzinach okazuje się, że tylna ścianka jest troszkę węższa niż przednia i boki lekko schodzą się ku tyłowi. Widać też, że boczne ścianki i front połączono po pewnym kontem. Producent podaje, że skrzynki dodatkowo wzmocniono nadając im większą sztywność, a więc i odporność na rezonanse. 

Skrzynkę kolumn posadowiono na solidnej, odlewanej metalowej podstawie, którą dokręca się do dolnej ścianki. W podstawie przygotowano nagwintowane otwory na bardzo solidne kolce, które są w komplecie. Mają różne długości, te krótsze wkręcamy z tyłu, aby uzyskać efekt lekkiego odchylenia kolumn. W komplecie mamy też plastikowy kluczyk ułatwiający regulację kolców. Aby go nie zgubić, projektanci wymyślili sprytny patent – można go przyczepić do specjalnego wpustu w wewnętrznej części maskownicy. Nawet jeśli maskownice zdejmiemy, co warto zrobić, bo nie jest idealnie przeźroczysta akustycznie, to będziemy wiedzieli, gdzie go szukać. Miły i użyteczny patent.

Test polskich głośników Wigg Art Enzo Premium

Obudowy Focali Aria K2 936 różną się wykończeniem od zwykłej wersji 936, producent podaje, że inspirowano się topowymi Utopiami. Przede wszystkim zwraca uwagę kolor bocznych ścianek lakierowanych na wysoki połysk – jest ciemno szary o charakterystycznym odcieniu nazwanym przez Focala Ash Grey. I jest to jedyny kolor, jaki możemy wybrać. Zwykłe 936 występują w trzech rodzajach wykończenia.

Ale to nie wszystkie różnice. Góra kolumny jest elegancko wykończona, zamontowano na niej szklaną taflę w czarnym kolorze. Ekskluzywna jest też frotowa ścinka głośnika, na której położono imitację skóry. Całość wykonana jest znakomicie i wygląda naprawdę imponująco. Czas przejść do tego, co najbardziej wyróżnia model K2.

Focal Aria K2 936 - test. Są trzy porty bas refleks. Dwa z przodu i trzeci skierowany w dół. W komplecie masywna podstawa (fot. wstereo.pl)

Focal Aria K2 936 – test. Są trzy porty bas refleks. Dwa z przodu i trzeci skierowany w dół. W komplecie masywna podstawa (fot. wstereo.pl)

Focal Aria K2 936 to kolumny trójdrożne, pięciogłośniowe. Za tony średnie odpowiada jeden głośnik 16,5 cm, za bas aż trzy podobne przetworniki tej samej wielkości. Różnią się kształtem i wielkości nakładki. Ogólna budowa, a więc kształt i konstrukcja kosza oraz układ magnetyczny są taki same jak w podstawowej wersji 936. Natomiast inna jest membrana, i trudno tego nie zauważyć, bo ma charakterystyczny, żółty kolor.

Test głośników Triangle Comete 40Th Anniversary

To warstwowa (kanapkowa) membrana K2 zbudowana z włókna aramidowego (polikevlarowego) wykorzystywana już wcześniej przez Focala. Została opracowana w połowie lat 80. XX wieku i była wykorzystywana w wielu modelach. Później firma odeszła od tego materiału. Teraz wraca w modelu Aria K2 (oraz w jubileuszowym Spectralu). Charakterystyczna membrana zbudowana jest ze specjalnej lekkiej pianki, na którą po obu stronach nałożono powłokę z włókiem aramidowych wzbogaconych włóknem szklanym. Ma to skutkować większą lekkością i sztywnością membrany i przekładać się na szybszy i precyzyjniejszy dźwięk. 

Z górę pasma odpowiada taki sam głośnik jak w zwykłym modelu 936, a więc znana z różnych modeli Focala twarda, odwrócona kopułka. W Ariach wykorzystano aluminiowo-magnezowy tweeter TNF.

Focal Aria K2 936 to kolumna z basem wspomaganym bas refleksem, ale zaprojektowanym w oryginalny sposób (podobnie jest w podstawowej wersji). Mamy więc aż trzy porty wylotowe, co ma gwarantować niskie zejście basu a zarazem jego szybkość. Dwa mniejsze znajdują się na dole przedniej ścianki, trzeci, większy, skierowany jest do dołu i “dmucha” w podstawę, do której przykręcamy kolumnę. Terminale głośnikowe są pojedyncze i bardzo dobrej jakości.

Polski dystrybutor – firma FNCE – wycenił parę kolumn Focal Aria K2 936 na 17 988 zł, czyli więcej niż standardowe wersje 936 (15 tys, zł). Zaliczamy je więc do grupy A (wyższa klasa cenowa od 10 do 20 tys

Focal Aria K2 936 – test. Brzmienie

Czy jest coś takiego jak firmowe brzmienie? Choć te pewne uogólnienie, to skłonny jestem się z tym do pewnego stopnia zgodzić. Trudniej mi zaakceptować na przykład stereotypy dotyczące brzmienia związanego z technologią, na przykład lampowego, cyfrowego czy analogowego. Wynika to z faktu, że za brzmieniem konkretnych marek najczęściej stoją konkretni ludzie, którzy nnierzadko mają swój osobisty pogląd na dobre brzmienie. I realizują swoje zamysły w praktyce. 

Oczywiście są marki z mniej lub bardziej wyraźnie zaznaczonymi cechami. Focal jest moim zdaniem tą, o której można powiedzieć, że ma swoje brzmienie. Dla mnie Focal zawsze kojarzył się z detalicznością, precyzją, twardością, szybkością, brakiem osłodzenia. I tak grają też testowane zestawy.

Ciąg dalszy na str. 2

1 2

Jeden komentarz

  1. Антон pisze:

    Чтобы расставить точки над i, снова включаем Aria K2 936. Да, они чуть проигрывают в динамике по басу (что закономерно), зато ударные них более панчевые и более текстурные. В мидбасовой полосе они почти столь же темпераментны, но более умерены в голосовом отрезке. А в верхней середине вообще образцово выдержаны и при этом очень подробны — способны показать оркестровую медь очень реалистично, без «пережарки». Наверняка найдутся те, кто опишет такое звучание как более скучное или закрытое. Но мне они показались просто более честными в передаче эмоций — в отличие от других «Арий», новые модели не навязывают свою трактовку музыки — более праздничную, торжественную, комедийную или еще какую-то. Это и роднит их с куда более продвинутыми и нейтральными по настроению моделями из высших линеек Focal.

Post a new comment