Test AudioSolutions Overture O322B mkIII. Wyrazistość i detale ponad wszystko

0
AS Overture zajawka

Nasza ocena

Wysokie9
Średnica8.9
Bas8.9
Przestrzeń8.6
Dynamika 9
Przejrzystość i szczegółowość9.2
Klasa B (średnia grupa cenowa od 5 do 10 tys. zł). Przejrzystość, szczegółowość, otwartość, szybkość i dynamika - to ich najmocniejsze strony. Brzmią wyraziście i wciągająco. Tonalnie leciutko ocieplone. Osiągnięto to lekkim dociążeniem sopranów. Środek neutralny, bas trzymany w ryzach dający bardzo dobry fundament i skalę dźwięku. Nieco mniej spektakularna przestrzeń
8.9

TEST/ AUDIOSOLUTIONS OVERTURE O322B mkIII / Litwa kojarzy się nam z kilkoma rzeczami, ale pewnie niewielu osobom, nawet audiofilom, ze sprzętem do odtwarzania muzyki. A tymczasem działa tam od ponad dekady firma AudioSolutions produkująca kolumny głośnikowe. Nie boją się niestandardowych rozwiązań i odważnej kolorystyki. Na odsłuch trafiły monitory z najtańszej serii producenta z Wilna. Jak wypadły? Oto test AudioSolutions Overture O322B mkIII.

Większe monitory, czy może jednak jakieś mniejsze kolumny podłogowe? Może nawet i takie niewielkie trójdrożne? Przed takim dylematem stają bardzo często miłośnicy dobrego brzmienia w czasie poszukiwań nowych zestawów głośnikowych, szczególnie do mniejszych pomieszczeń odsłuchowych. Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy, jak zwykle. Część melomanów decyduje się na większe monitory, przedkładając ich mocne cechy nad rozmach i większą skalę brzmienia kolumn podłogowych. Oczekują po nich większej przejrzystości i wyrafinowania, swobodniejszego kreowania przestrzeni, dobrej szczegółowości. I zdają sobie sprawę z tego, że monitory to zwykle jednak – mniejszy lub większy – kompromis. I dlatego producenci takie kolumny produkują. 

Takie właśnie większe monitory otrzymałem do odsłuchu. Pochodzą z Litwy, a więc kraju niekojarzonego raczej jako potęga audio. To AudioSolutions Overture O322B mkIII. Ich producentem jest niewielka firma, którą założył i którą kieruje do dziś inżynier i miłośnik muzyki Gediminas Gaidelis. AudioSolutions to marka stosunkowo młoda, bo oficjalnie działa od 2011 roku. 

AudioSolutions ma swoją filozofię. Ich kolumny mają byś wyrównane brzmieniowo i jak najbardziej naturalne. Gediminas Gaidelis bardzo dużą wagę przywiązuje także do konstruowania obudów, a ostatnio także do ich wyglądu. Nie da się ukryć, że szczególnie droższe modele prezentują się naprawdę okazałe, a konstruktor nie boi się korzystać z odważnych kolorów. Cechą wspólną litewskich głośników jest też stosowania wysokotonowców umieszczonych w małych tubkach.

AudioSolutions Overture O322B mkIII - test. To sporej wielkości monitory o atrakcyjnej aparycji (fot. wstereo.pl)

AudioSolutions Overture O322B mkIII – test. To sporej wielkości monitory o atrakcyjnej aparycji (fot. wstereo.pl)

AudioSolutions, mimo stosunkowo niewielkiego stażu na rynku, wciąż wprowadza nowe modele, co jest dowodem ciągłej pracy nad produktami. Obecnie w ofercie są cztery linie głośników. Najtańszą jest Overture, po niej są Figaro i Virtuoso. Na szczycie są przepiękne, ale i kosztowne kolumny z serii Vintage. W ofercie mamy monitory, zestawy podłogowe i cenralne.

AudioSolutions Overture O322B mkIII – test. Budowa

Testowane AudioSolutions Overture O322B to już trzecia generacja tych głośników. Zmieniono je wizualnie, ale zmiany zaszły także w samej konstrukcji. Nowa jest obudowa, nowe przetworniki i topologia zwrotnicy. Litewskie głośniki prezentują się okazale – jak na dwudrożne monitory ich rozmiary budzą zaufanie. Są wysokie i bardzo głębokie, swoje ważą i ogólnie sprawiają solidne wrażenie. To nie są głośniki, które “ukryjemy” w pokoju, będą przyciągać uwagę.

Test kolumn Focali Aria K2 936

Skrzynka – choć na pierwszy rzut oka tego nie widać – zbudowana jest w dość skomplikowany sposób. To projekt zaczerpnięty z dużo droższej linii kolumn Virtuoso. Firma nazywa to rozwiązanie Sectional-Box-in-a-Box i z grubsza polega ono na tym, że kolumna zbudowana jest jakby z dwóch skrzynek. Cała konstrukcja to dwie odrębne obudowy, jedna w drugiej, oddzielone warstwą poliuretanu. Wewnętrzna skrzynka jest lżejsza, zewnętrzna ciężka. Łączenia obudów są względem siebie przesunięte. 

Warstwa poliuretanowa pomiędzy dwoma “pudełkami” ma swoje zadanie, działa jak materiał tłumiący. Jest ważna jako trzecia warstwa pomiędzy zewnętrznymi i wewnętrznymi skrzynkami, bo zapewnia dodatkowe tłumienie ze względu na wysoką lepkość. Wszystko po to, aby AudioSolutions Overture O322B mkIII miały jak największą sztywność, a także by wytłumić drgania i niechciane rezonanse przedostające się z przetworników na obudowę. 

AS Overture 1

AudioSolutions Overture O322B mkIII – test. Kolumny można zamówić w kilku kolorach (fot. AudioSolutions)

Zewnętrznie głośniki prezentują się bez zarzutu. Obudowa zwęża się lekko ku tyłowi. Łączenia ścianek bocznych (lekko wygiętych) z przednią i tylną zaokrąglono, z tyłu bardzo wyraźnie. Górna, spodnia i tylna zewnętrzna płyta odróżnia się od reszty ciemnografitowym, niemal czarnym kolorem. Resztę obudowy pokryto okleiną. Można wybrać 5 kolorów. 

Przednia ścianka prezentuje się bardzo estetycznie. Przetworniki umieszczono inaczej niż w większości klasycznych monitorów, ale twitter poniżej głośnika średnioniskotonowego nie jest jakąś nadzwyczajną ekstrawagancją. Oba głośniki otoczono ozdobnymi ringami: ten wokół wysokotonowca jest srebrny, drugi – czarny. Nie zlicowano ich z obudową: srebrny jest jakby wtłoczony w skrzynkę, czarny – wręcz odwrotnie, wystaje z niej. Domyślam się, że to zabieg akustyczny, a nie estetyczny.

Rzut oka na tylną ściankę – wygląda nawet bardziej atrakcyjnie niż front. Na czarnej ściance pokrytej strukturalną farb umieszczono dwa srebrne, zdobnicze elementy. Ten na środku okala duży otwór bas refleksu. Tam też umieszczono nazwę modelu. Poniżej, na drugiej płytce zatopionej nieco głębiej w obudowę, znalazły się pojedyncze, srebrzone terminale głośnikowe bardzo dobrej jakości.

To nie są kolumny, które pokażą muzykę z dystansem, w sposób stonowany i dostojny. AudioSolutions zostały stworzone do innych celów: by nas wciągać w słuchanie muzyki i angażować

AudioSolutions Overture O322B mkIII to monitory dwudrożne. Oba głośniki zmodernizowano pod kątem tego modelu. Użyto podobnych materiałów i technik, jakie są stosowane w wyższej linii Figaro litewskiego producenta. Oba głośniki mają te same stożki ER. System magnetyczny i pierścienie tłumiące zostały przerobione tak, aby pasowały do Overture mkIII, a także cewek drgających o dużej mocy, które zostały dodane, a których nie mieli ich poprzednicy. 

Wysokie tony odtwarza lekki głośnik wysokotonowy z jedwabną kopułką, to ulepszone wersja głośnika wysokotonowego z poprzedniej wersji tych monitorów i podobna do tej z droższej serii. Membrana ma średnicę 2,5 centymetra. Głośnik umieszczony jest – jak zwykle u tego producenta – w niewielkiej tubce.

Także sam system tubki został przeprojektowany. Nowy element zwany przez producenta “minitub” jest nieco głębszy i nieco szerszy, obliczony jest na pokrycie pasma, w którym miękka kopuła powinna zacząć się wyginać i ma zapobiegać temu zjawisku, szczególnie gdy gra głośno. 

AudioSolutions Overture O322B mkIII - test. Monitory są naprawdę głębokie (fot. wstereo.pl)

AudioSolutions Overture O322B mkIII – test. Monitory są naprawdę głębokie (fot. wstereo.pl)

Głośnik, który przetwarza tony średni i niskie, ma 18 cm membranę wykonaną ze specjalnej celulozy. Papierowy przetwornik ma też papierowy stożek ER. System magnetyczny i pierścienie tłumiące zostały w porównaniu z poprzednią wersją przerobione tak, aby pasowały do Overture MK3. Nowe są też cewki o dużej mocy, które zostały dodane, a których nie mieli ich poprzednicy.

Polski dystrybutor litewskich kolumn, trójmiejska firma Premium Sound, wyceniła te sporej wielkości monitory bardzo atrakcyjnie. Za parę trzeba zapłacić 8 129 zł. To plasuje te głośniki w klasie B (średnia grupa cenowa, urządzenia w cenie od 5 do 10 tys. zł).

AudioSolutions Overture O322B mkIII – test. Brzmienie

To moje drugie, bliskie spotkanie z monitorami tej litewskiej marki, choć wcześniej miałem okazję słuchać różnych modeli przy różnych okazjach. Ale w swoim pokoju osłuchowym gościłem przed laty mniejsze monitory z tej serii (lecz poprzedniej generacji), AudioSolutions Overture 0202B (test TUTAJ). Zastanawiałem się, czy odnajdę w większych głośnikach ślady brzmienia sprzed lat? Do pewnego stopnia tak, ale lata płyną i wszystko się zmienia. Także oblicze brzmienia poszczególnych marek.

AudioSolutions Overture O322B mkIII to kolumny z wyrazistym obliczem, z zaznaczonym swoim charakterem. Swoje główne cechy pokazują od razu, niczego nie ukrywają pod makijażem super neutralności czy maską absolutnej liniowości. Stają przed słuchaczem i mówią: “takie jesteśmy i nie będziemy się zmieniać”. Bo zmiana elektroniki czy okablowania – choć od razu słyszalna – nie zmieni ich brzmieniowego emploi.

Ciąg dalszy na str.2

1 2

Brak komentarzy