Test Davis Acoustics Krypton 6. Bezpretensjonalne, żywe, ładne

0
Davis Krypton 6 zajawka

Nasza ocena

Wysokie 8.8
Średnica9
Bas8.6
Przestrzeń8.9
Dynamika8.6
Przejrzystość i szczegółowość9.1
Uniwersalne brzmienie, grają z różną elektroniką i różny materiał. Brzmią swobodnie, dźwięki wydobywają się z nich szybko, z werwą. Grają z blaskiem, choć bez rozjaśnienia. Prezentują - szczególnie w średnicy - dobrą rozdzielczość i wgląd w nagranie, odsłaniając naprawdę sporo detali. Barwowo neutralne, nie brak nasycenia i wybrzmień. Bas i skala brzmienia nie są może tak potężne jak z większych kolumn
8.8

TEST / DAVIS ACOUSTICS KRYPTON 6 / Niewielkich rozmiarów kolumny podłogowe to w polskich warunkach mieszkaniowych towar dość poszukiwany. Nie wszyscy chcą się godzić na kompromisy monitorowego brzmienia i szukają kolumn większych od podstawkowców, ale niedużych. Wypatrują także kolumn trójdrożnych, a tych wśród małych podłogówek jest stosunkowo niewiele. Dlatego ciekawie wygląda oferta francuskiego Davisa, który wprowadzając nową serię Krypton właśnie od takich kolumn rozpoczął. Jak zabrzmiały? Oto test Davis Acoustics Krypton 6.

Jest kilka takich firm audio, które w Polsce nie mogą się jakoś zadomowić, albo nikt nie chce ich u nas sprzedawać, albo nie mają szczęścia do dystrybucji, bo pojawiają się i znikają co jakiś czas. Jedną z nich jest właśnie Davis Acoustics. Wielu audiofilów ją kojarzy, także miłośnicy DIY, bo Francuzi sprzedają także same przetworniki. Na szczęście Davis ma od jakiego czasu nowego, dobrze znanego na rynku dystrybutora – warszawski Trimex – i wiele wskazuje na to, że zostanie nad Wisłą na dłużej.

Davis Acoustics jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek audio we Francji, na rynku jest obecna od ponad 30 lat. Powstała w 1986 roku w Saint Maur-des-Fossés, założył ją inżynier Michel Visan – doświadczony konstruktor, który wcześniej przez wiele lat pracował w branży. Po krótkiej przygodzie z Audax Visan dołączył w 1968 roku do francuskiego producenta Siare Acoustique. Davis szczyci się, że był jedną z pierwszych firm, która zastosowała kevlar, włókno węglowe i włókno szklane do projektowania i budowy głośników. Firma podkreśla, że wszystkie jej produkty są produkowane we Francji.

Francuski producent nową linie głośników Krypton umieścił pomiędzy już dobrze znanymi seriami Balthus oraz Courbet. Jest wiec uzupełnieniem środka oferty firmy.  Nowa linia będzie składała się z trzech konstrukcji, dwóch kolumn podłogowych Krypton 6 i Krypton 9, i jednego monitora Krypton 3. Na razie do sprzedaży trafia mniejsza podłogówka Krypton 6. Pozostałe modele pojawią się latem 2021 roku.

Davis Acoustics Krypton 6 – test. Budowa

Francuskie podłogówki są naprawdę niewielkie, aż ciśnie się na usta słowo “filigranowe”. Mierzą te kolumny mniej niż 90 cm wysokości a szerokość przedniej ścianki to zaledwie 16 cmm – po prostu kieszonkowe kolumny wolnostojące. A tym bardziej rozmiary zadziwiają, jeśli pod uwagę weźmiemy to, że mamy do czynienia z konstrukcjami trójdrożnymi! Mimo niewielkich rozmiarów testowane zestawy robią bardzo dobre wrażenie wizualne, wykonano je starannie, choć proporcje i użyte materiały są klasyczne i nie zaskakują jakimiś dizejnerskimi czy technologicznymi niespodziankami.

Davis Acoustics Krypton 6 - test. Frontowa ścianka wyróżnia się malowaniem (fot. wstereo.pl)

Davis Acoustics Krypton 6 – test. Frontowa ścianka wyróżnia się malowaniem. Ładne, tekstylne maskownice (fot. wstereo.pl)

Skrzynki wykonane z solidnego mdf są dość ciężkie, jedna kolumna waży 16 kilogramów. Od razy uwagę zwraca kilka rzeczy. Obudowy są lekko zaokrąglone na łączeniach, odchylone do tyłu i mają wyraźnie odcinającą się od reszty przednią ściankę. Zacznijmy od tego ostatniego. Obudowy pokryto naturalnym fornirem, za wyjątkiem frontu, który wykończono matowym lakierem. Możemy wybrać trzy kolory malowania przedniej ścianki: biały, ciemny szary bądź czarny (w tym przypadku kolor przetwornika średniotonowego będzie …żółty). Sam fornir jest dostępny w trzech wybarwieniach: American Walnut, Black Ash i Light Oak. Na froncie widać też wylot bas refleksu oraz logo firmy.

Test kolumn Piega Premium 701

Skrzynki są proste, za odchylenie kolumn ku tyłowi odpowiada specjalna podstawa, do której przykręcamy kolumny. Producent podaje, że odchylenie ma na celu wyrównanie czasowe i fazowe poszczególnych głośników, szczególne gdy słuchamy z dalszej odległości. Podstawa to rodzaj platformy na dwóch szynach ustawionej pod kątem. A tyłu podklejona jest gumowymi podkładkami zapobiegającymi ślizganiu, z przodu wkręcamy solidne kolce dostarczone w komplecie. Kolumny zaopatrzono w płócienne maskownice w trzech odcieniach. 

Davis Acusustcs Krypton 6 to kolumny trójdrożne z trzema głośnikami. Trzeba to podkreślić, bo niewiele jest tak niewielkich trójdrożnych podłogówek, przeważają konstrukcje dwu- lub dwuipółdrożne. A jest grupa miłośników dobrego brzemienia, którzy szukają takich właśnie zestawów: dedykowanych do niewielkich pomieszczeń, ale jednocześnie takich, w których każde pasmo obsługiwane jest przez oddzielny głośnik, ponieważ zwykle daje to większą swobodę brzmienia i przejrzystość.

Davis Acoustics Krypton 6 - test. Pochylenie kolumny uzyskuje się przez zamontowanie jej na podstawie (fot. wstereo.pl)

Davis Acoustics Krypton 6 – test. Pochylenie kolumny uzyskuje się przez zamontowanie jej na podstawie (fot. Davis Acoustics)

Wszystkie trzy przetworniki Davis Acosustics produkuje sam, i jak podaje są to głośniki opracowane specjalnie pod kątem nowej serii Krypton. Zacznijmy od góry pasma. Najwyższe tony przetwarza tekstylna, 28 milimetrowa miękka kopułka tekstylna, jej budowa oparto o głośnik wywodzący się z wysokiej serii Courbet. Głośnik wysokotonowy jest wyposażony w zwężającą się tylną komorę, aby uchwycić tylną falę kopułki. W ten sposób wysokie częstotliwości mają być bardziej swobodne, mniej skompresowane, a jednocześnie mniej agresywne. 

Średnie tony to domena znanego z innych konstrukcji, ale nieco zmodyfikowanego, słynnego przetwornika kewlarowego o średnicy 13 cm. Membrana wykonana jest z charakterystycznej plecionki. Davis podaje, że według niego ten materiał, a także specjalnie zaprojektowany profil stożka, daje bardzo namacalny i przejrzysty dźwięk średnicy. Co istotne dla osób, które przywiązują dużą wagę do wyglądu, membrana może być żółta lub czarna. Ten pierwszy kolor stosowany jest w kolumnach o czarnym wykończeniu.

Davis Acoustics Krypton 6 - test. Miękką kopułkę otacza pierścień (fot. wstereo.pl)

Davis Acoustics Krypton 6 – test. Miękką kopułkę otacza pierścień (fot. wstereo.pl)

I w końcu bas. Niskie tony przetwarza także 13 centymetrowy przetwornik, którego membrana zrobiona jest z gładkiej, powlekanej celulozy, a konkretnie ze specjalnie przygotowanej pulpy celulozowej, która ma tłumić niepożądane drgania i zniekształcenia. Producent podaje, że membrana charakteryzuje się lekkością i dużą sztywnością. Tylna część głośnika została zaprojektowana tak, aby ułatwić przepływ powietrza.

Davis Acoustisc Krypton 6 jest konstrukcją z wentylowanym basem, otwór bas refleksu umieszczono z przodu, co ma wpływać na łatwiejsze ustawienie kolumn w pokoju odsłuchowym. Otwór ma formę szczeliny. Francuskie podłogówki zaopatrzono w pojedyncze gniazda głośnikowe zalane plastikiem. 

Test monitorów ATC SCM 19

Davis Acoustisc Krypton 6 to na razie pierwsze dostępne w sprzedaży kolumny z tej serii, w połowie 2021 roku mają się pojawić monitory i większe podłogówki. Polski dystrybutor – firma Trimex – wyceniła je na 6990 zł za parę, zaliczamy je więc do kategorii B (średnia grupa cenowa od 5 do 10 tys. zł za komponent).

Davis Acoustics Krypton 6 – test. Brzmienie  

Davis Acoustics Krypton 6 okazały się kolumnami nie tak łatwymi do okiełznania. Tak bywa, bo są konstrukcja, które przyzwoicie grają podłączone do przysłowiowego “byleczego” i ustawione od niechcenia. Inne wymagają nieco zabiegów, i do nich należą właśnie francuskie podłogówki. Ale uprzedzając fakty – opłaci się chwilę nad nimi popracować.

Davis Acoustics Krypton 6 - test. Kolumny są naprawdę filigranowe (fot. wstereo.pl)

Davis Acoustics Krypton 6 – test. Kolumny są naprawdę filigranowe (fot. wstereo.pl)

Ciąg dalszy na str. 2

1 2

Brak komentarzy