Test Kultura Dźwięku Jazz 1 PRO. Do przodu! Ofensywnie! Z wigorem!

0
Kultura dzieku Jazz 1 PRO zajawka

Nasza ocena

Wysokie9.1
Średnica9
Bas9.1
Przestrzeń8.8
Dynamika9.3
Przejrzystość i szczegółowość9.1
Klasa B (średnia grupa cenowa od 5 do 10 tys. zł) Grają mocno, odważnie, ofensywnie. Bardzo dobra dynamika i energia. Dysponują równym pasmem, z mocnym basem i górą, które nie są już dopełnieniem średnicy a równoprawnym aktorem muzycznego spektaklu. Zniknęło ocieplenie ze średnicy, są neutralne i przejrzyste, bardziej podkreślają też rozdzielczość i dokładność. Słabsza przestrzenność prezentacji
9.1

TEST / KULTURA DŹWIĘKU JAZZ 1 PRO / W ciągu zaledwie trzech lat młoda polska firma zaprezentował cztery modele kolumn głośnikowych. To naprawdę niezłe tempo! Na ostatniej wystawie Audio Video Show 2023 pokazała, że nie zasypia gruszek w popiele i wciąż pracuje nad nowymi rozwiązaniami. Pokazała nową wersję swoich dużych monitorów w tylu vintage znanych jako Jazz 1. Teraz trafiły do mnie na dokładny odsłuch. Oto test Kultura Dźwięku Jazz 1 PRO.

To bardzo miłe i interesujące doświadczenie dla każdego interesującego się sprzętem audio. O czym mówię? O obserwowaniu rozwoju młodej polskiej firmy z ambicjami, a taką jest pochodząca z Piotrkowa Trybunalskiego Kultura Dźwięku. Trzy lata temu napisaliśmy jako jedni z pierwszych o ich debiucie – ambitnie zaprojektowanych monitorach Brooklyn (więcej czytaj TUTAJ). A tymczasem odsłuchaliśmy już kolejny model!

Firma nie idzie na skróty, ich kolumny to często dość zaawansowane i nietuzinkowe konstrukcje. Wspomniane Brooklyny były trójdrożnymi monitorami z basowcem skierowanym w dół ze zintegrowaną podstawką. Z kolei w głośnikach Kultura Dźwięku Scratch (test TUTAJ) zastosowano w sekcji basowej system isobaric, czyli podwójne głośniki niskotonowe pracujące synchronicznie jeden za drugim. Pozornie najprostsze są ich monitory Soul, choć i w nich wymyślono ciekawe rozwiązanie z podwójną przednią ścianką.

Firma ma swoje założenia: wszystkie kolumny robione są w Polsce, ręcznie, ambicją ludzi z KD jest też to, by jak najwięcej elementów – w tym także przetworniki – pochodziły od polskich producentów. Tak było też przy modelu Jazz 1 (test TUTAJ). Jednak w tym przypadku postanowiono zrobić wyłom.

Jakiś czas temu zaczęły docierać do mnie słuchy, że panowie z Kultury Dźwięku postanowili zmodyfikować swój największy i najbardziej rozpoznawalny model. Okazało się, że modyfikacja nie będzie mała, choć pozornie, na pierwszy rzut oka, wszystko wyglądać miało niemal tak samo: kolumny zewnętrznie miały się nie zmienić. Zmianie uległo jednak serca, lub w tym przypadku dwa serca tych głośników, a więc oba przetworniki. Tym razem nie pochodzą one od naszych rodzimy producentów. Przyjrzyjmy się zatem nowym Kultura Dźwięku Jazz 1 PRO.

Kultura Dźwięku Jazz 1 PRO - test. Kolumny są przejrzyste, pokazują różnice w tym, jak zbudowana jest reszta toru audio (fot. wstereo.pl)

Kultura Dźwięku Jazz 1 PRO – test. Kolumny są przejrzyste, pokazują różnice w tym, jak zbudowana jest reszta toru audio (fot. wstereo.pl)

Kultura Dźwięku Jazz 1 PRO – test. Budowa

Kultura Dźwięku Jazz 1 PRO z zewnątrz są w zasadzie nie do odróżnienia od bazowego modelu. Jeśli nie zwróci się uwagi na wygląd głośnika niskośredniotonowego, to nie jesteśmy w stanie stwierdzić, który model stoi przed nami. A więc to duże kolumny podstawkowe zaprojektowane w stylu vintage. Od jakiegoś czasu pojawia się ich na rynku coraz więcej – sentyment czy walory soniczne?

Jazzy to kolumny podstawkowe, producent dołącza do nich – za dopłatą – firmowe podstawki. Kolumny są dość wysokie, a więc pomysł z dostosowanymi do nich wielkością standami jest niezły. Ale piotrkowskie kolumny można też ustawić jak malutkie podłogówki. Wtedy należy przykręcić do nich specjalne podstawy pod dolną ściankę. Tak postawione na podłodze odchylają się nieco do tyłu.

Kultura Dźwięku Jazz 1 PRO - test. Logo niewielkie, ale przykuwające uwagę (fot. wstereo.pl_

Kultura Dźwięku Jazz 1 PRO – test. Logo niewielkie, ale przykuwające uwagę (fot. wstereo.pl_

Skrzynki wyglądają identycznie. To klasyczne, proste, prostopadłościenne obudowy, do wykonania których wykorzystano mdf. W środku zamontowano jedną przegrodę, jest też wytłumienie pianką. W nowym modelu PRO dodatkowo wzmocniono obudowę w kluczowych miejscach, dzięki czemu udało się znacząco zredukować jej drgania.

Bez zmian pozostała przednia ścianka z bardzo fajnym rozwiązaniem, które może stać się wizytówką Kultury Dźwięku. Fronty kolumn oklejono filcopodobną tkaniną (projektanci twierdzą, że ma zadanie nie tylko estetyczne, wpływa również na charakter brzmienia) i przytwierdzono do rodzaju ramy pod nią.

Test monitorów Perlisten Audio S5m

Ramkę pomalowano na czerwony kolor i tworzy to rodzaj obwódki wpuszczonej nieco w głąb obudowy. Dodatkowo na brzegach ścianki boczne oraz dolna i górna są przycięte pod kątem. Wszystko to robi świetne wrażenie estetyczne. Głośniki wykończoną naturalną okleiną. Kolumny Kultura Dźwięku Jazz One PRO można zamówić fabrycznie w dwóch rodzajach wykończenia: naturalny dąb i orzech. Na specjalne zamówienie i za dopłatą można zamówić głośniki w innym fornirze. Można się też pobawić barwami i wybrać kolor obwódki.

Kultura Dźwięku Jazz 1 PRO - test. Kolumny można zamówić z dedykowanymi podstawkami (fot. wstereo.pl)

Kultura Dźwięku Jazz 1 PRO – test. Kolumny można zamówić z dedykowanymi podstawkami (fot. wstereo.pl)

Kultura Dźwięku Jazz 1 PRO to monitory dwudrożne o charakterystycznej budowie – chodzi oczywiście o sekcję wysokotonową. Twitter umieszczono bowiem w dużej i gość głębokiej tubie. To zwykle powoduje pewne trudności w strojeniu (spójność czasowa i fazowa) i utrudnienia w budowli zwrotnicy, która jest dość skomplikowana.

I teraz przechodzimy do clou, jeśli chodzi o zmiany, jakie zaszły w tych głośnikach. Otóż inne są oba przetworniki. W bazowej wersji było to polskie drivery STX. W modelu Kultura Dźwięku Jazz 1 PRO za wysokie tony odpowiada kompresyjny głośnik od włoskiego producenta Lavoce. Natomiast w sekcji nisko-średniotonowej pracuje niemiecki Visaton z lakierowaną membraną celulozową.

Kultura Dźwięku Jazz 1 PRO radzą sobie z szybkością, zrywnością brzmienia. Dlatego muzyka w ich wydaniu jest bardziej zrywana, bardziej “do przodu”, z zaznaczonym rytmem, ofensywna

Zmiana przetworników wymusiła całkowite przeprojektowanie zwrotnicy. Nowo zastosowane filtry o nachyleniach 12dB/okt zapewniają podział przy 1,8kHz. Wykorzystując okazję do modyfikacji zwrotnicy, postawiono na wyższej jakości komponenty. W sekcji nisko-średniotonowej cewkę rdzeniową zastąpiła cewka powietrzna, a wszystkie kondensatory elektrolityczne wymieniono na foliowe. Rezystory Jantzena wykorzystane w projekcie pochodzą z serii Superes, natomiast w sekcji wysokotonowej zastosowano cewkę taśmową oraz kondensator Jantzena z serii Superior Z-Cap. Montaż komponentów wykonany został metodą “point to point”.

Wersja PRO także jest wyposażona w znajdujący się na tylnej ścianie obudowy regulator służący do płynnej zmiany natężenia wysokich tonów w zakresie od -7dB do +5dB. Pozwala on na dostosowanie charakterystyki kolumn do własnych preferencji odsłuchowych.

Test wzmacniacza Pier Audio MS-480 SE

Producent wycenił nową wersję kolumn Kultura Dźwięku Jazz 1 PRO na 9 000 zł, zaliczamy je więc do klasy B (średnia grupa cenowa, urządzenia kosztujące od 5 do 10 tys. zł). Możemy zamówić dedykowane im podstawki.

Kultura Dźwięku Jazz 1 PRO - test. Głośnik wysokotonowy w tubie i dwa bas refleksy (fot. wstereo.pl)

Kultura Dźwięku Jazz 1 PRO – test. Głośnik wysokotonowy w tubie i dwa bas refleksy (fot. wstereo.pl)

Kultura Dźwięku Jazz 1 PRO – test. Brzmienie

Dźwięk Jazz 1 pamiętam dość dobrze, bo miałem te kolumny u siebie dość długo, poza tym słuchałem ich także później. Bardzo więc byłem ciekawy, jak zabrzmią ich nowe wersje. Pierwszą okazją był odsłuch na Audio Video Show. Wiadomo, wystawowe odsłuchy nie są miarodajne i nie należy wyciągać z nich zbyt daleko idących wniosków. Ale od razu usłyszałem to, co potwierdziło się u mnie w domu.

Ciąg dalszy na str. 2

1 2

Brak komentarzy