TESTA / REVIVAL AUDIO ATALANTE 3 / Pierwsze spotkanie z nową marką jest zawsze ekscytujące. Nie mamy żadnych oczekiwań, nie wiemy, czego można się spodziewać, bo przecież z samego wyglądu, konstrukcji czy nawet dostępnych danych technicznych zwykle niewiele można powiedzieć o brzmieniu. Tak więc z zaciekawieniem siadałem do odsłuchów nowych, francuskich monitorów, tym bardziej że lubię tego typu konstrukcje. Jak wypadły? Oto test Revival Audio Atalante 3.
Trzeba mieć wiele odwagi, samozaparcia, wiary w sukces, ale również wiedzy i doświadczenia, by podjąć decyzję od budowania od podstaw zupełnie nowej marki sprzętu audio. Na szczęście dla miłośników dobrego brzmienia wciąż są ludzie, którzy na tę trudną drogę wkraczają i dostarczają nam powodów do ekscytacji.
Revival Audio to nowa francuska firma specjalizująca się w budowie kolumn głośnikowych. Swoje głośniki pokazała po raz pierwszy w 2021 roku, a w Polsce zadebiutowała – dzięki dystrybutorowi DNA Audio – na wystawia Audio Video Show rok później. Marka jest nowa, ale powstała z inicjatywy Daniela Emontsa, człowieka z wielkim, ponad 30-letnim doświadczeniem w branży audio. Dość powiedzieć, że pracował dla takich gigantów jak Dynaudio czy Focal. Zdecydował się jednak pójść własną drogą i razem z Jackym Lee, pochodzącym ze Szwajcarii tajwańskim menadżerem, który także ma doświadczenie w branży hi-fi, powołali Revival Audio.
Firma podkreśla, że kolumny są w całości zaprojektowane i wykonane we Francji. Cała technologia użyta do budowy kolumn została stworzona przez inżynierów firmy z Danielem Emontsem na czele. – Nie kupujemy gotowych przetworników, ponieważ produkujemy je sami dla zapewnienia największej jakości podzespołów, co bezpośrednio przekłada się na bezkompromisową jakość dźwięku. Najlepsza jakość komponentów połączona z wieloma godzinami odsłuchów i poszukiwań zaowocowała niezwykle przyjemnym dźwiękiem – chwalą się Francuzi. Firma współpracuje ze znakomitym studiem projektowym A+A COOREN DESIGN STUDIO i efekty naprawdę widać. Kolumny są piękne.
Na razie francuska marka oferuje jedną linię produktową o nazwie Atalante, nowe konstrukcje mają pojawić się w pierwszej połowie 2023 roku. W tej chwili możemy kupić dwa modele Revival Audio: Atalante 3 i Atalante 5. Revival Audio Atalante 5 do duża, trójdrożna kolumna podstawkowa, zaprojektowana nieco w stylu vintage. Mniejsza, Atalante 3, które jest bohaterem poniższego testu, to dwudrożny monitor. Oba głośniki mają niesymetrycznie umieszczone twittery (większa kolumna także głośnik średniotonowy).
W obu modelach zastosowana firmowe przetworniki. Górę odtwarza 28 mm głośnik wysokotonowy z miękką kopułką wyposażony w opatentowaną technologię Revival Audio ARID (Anti Reflection Inner Dome) z dużą tylną komorą o niskiej częstotliwości rezonansowej 520 Hz. Tony średnie w większej konstrukcji “obsługuje” 75 mm kopułkowy głośnik wykonany w technologii ARID+ (Anti Reflection Inner Dome). Ciekawy jest głośnik basowy (w modelu Atalante 3 odtwarza także tony średnie). To przetwornik kanapkowy z membraną wykonaną z włókna bazaltowego zbudowany w hi-endowej technologii BSC (Basalt Sandwich Construction).
Revival Audio Atalante 3 – test. Budowa
Revival Audio Atalante 3 to głośniki piękne, po prostu piękne. Można zapytać – cóż takiego w nich niezwykłego? Ot, proste skrzynki z dwoma przetwornikami. Otóż chodzi o jakość wykonania, wykończenie i dbałość o subtelne detale. Od razu po wyjęciu z pudełka monitory przykuwają uwagę kapitanie położoną naturalną okleiną z forniru w kolorze dębu. Matowa barwa i głębia koloru są pierwszorzędne.
Od razu też zwracamy uwagę elementy zdobnicze. Nie ma ich wiele, ale dobrane są ze smakiem. Cała obudowa jest jakby podzielona na dwie części obwódką biegnącą dookoła skrzynki. Wykonano ten szlaczek w technice intarsji także z naturalnego forniru, ale nieco innej barwy. Na przedniej ściance w owej obwódce umieszczono charakterystyczne logo firmy. Znajduje się ono także w rogu bocznej ścianki kolumny. Całość dopełnia wąski rowek biegnący wzdłuż brzegów frontowego panelu.
Test głośników Wigg Art Elodie
Nie jest to jednak wcięcie do umieszczenia maskownic (tak jak w przypadku kilku innych znanych firm). Maskownice oczywiście są, i to po dwie na każdą kolumnę. Trzymają się na niewidocznych magnesach i są w kolorze szarym. W komplecie nabywca otrzymuje też specjalna ringi z twardej, czarnej gumy przykręcane do dolnej ścianki kolumny.
Na tylnej ściance znajdziemy panel z gniazdami głośnikowymi. Terminale są pojedyncze. Nad nimi znajduje się sporych rozmiarów i dość głęboki tunel wylotu bas refleks. Producent w komplecie dostarcza zatyczki zrobione z pianki. Czyżby to sygnał, żeby skrupulatnie podejść do sprawy ustawienia kolumn i reprodukcji niskich częstotliwości?
Revival Audio Atalante 3 to klasyczna dwudrożne monitory średniej wielkości, mają 39 cm wysokości i ładne proporcje. Od razu w oczy rzucają się niesymetrycznie umieszczone głośniki wysokotonowe. To rozwiązanie znane od lat i stosowane przez niektóre firmy, choć trzeba przyznać, że ostatnio jakby rzadziej. Czy to oznacza, że producent zaleca konkretne ustawienie twitterami do środka lub na zewnątrz?
Francuskie kolumny Revival Audio Atalante 3 świetnie oddają i różnicują wszelkie artykulacyjne i brzmieniowe smaczki. Dobrze oddają fakturę dźwięków
To do końca nie jest dla mnie jasne. Kolumny są oznaczone na tylnej ściance jako L i R, czyli lewa i prawa. Ale w instrukcji czytamy z kolei, że ustawienie zależne jest od szerokości rozstawienia kolumn, powyżej 3 metrów producent zaleca ustawienie wysokotonowcami do środka. Moja rada jest jedna – należy wypróbować i jedno, i drugie ustawienia, bo wiele zależy tu od wielkości i właściwości pokoju odsłuchowego. O różnicach więcej w opisie brzmienia.
Tak jak wspomniałem wcześniej Revival Audio Atalante 3 to dwudrożne monitory z jednym głośnikiem wysokotonowym i jednym odpowiadającym za tony niskie i średnie. Tak jak w przypadku wszystkich kolumn Revival, to autorskie przetworniki, zaprojektowane przez Daniela Emontsa i wykonane według jego bardzo dokładnej specyfikacji.
Za przetwarzanie wysokich tonów odpowiada miękka jedwabna kopułka nazwana RASC. Firma chwali się, że opracowano specjalną recepturą tego, czym powleka się 28-milimetrowy jedwabny przetwornik. Jej asymetryczne zawieszenie ma zapewnić bardziej liniowe, wolne od rezonansów reprodukowanie wysokich tonów. Zastosowano duży magnes ferrytowy. Przetwornik zamocowano w specjalnie tłumionej komorze nazwanej przez konstruktora BCD. Wykonana ze sztywnego tworzywa sztucznego konstrukcja asymetrycznych obręczy jest precyzyjnie symulowana w celu pochłaniania rezonansu.
Niskie i średnie tony przetwarza głośnik BSC (Basalt Sandwich Construction), firma podkreśla, że to unikalna technologia Revival Audio. Membranę tego 18-centymetrowego przetwornika wykonano z materiału z domieszką bazaltu. Kanapkowa konstrukcja składa się ze specjalnego filcu nałożonego na tył membrany zrobionej z tkaniny z włókna bazaltowego oraz specjalistycznego kleju tłumiącego, co daje najlepsze możliwe tłumienie. Membrana zamontowana jest na wentylowanym koszu, przetwornik zaopatrzono w duży magnes ferrytowy.
Polski dystrybutor francuskiej marki – warszawska firma DNA-Audio – wyceniła monitory Revival Audio Atalante 3 na 11 790 złotych. Zaliczmy je więc do klasy A (wyższa klasa cenowa od 10 do 20 tys. zł. za element). Do kompletu oferowane są też dedykowane standy 1990 zł.
Revival Audio Atalante 3 – test. Brzmienie
Zacznijmy od ich ustawienia. Umieszczenie głośników wysokotonowych niesymetrycznie daje słuchaczowi wybór, jak zestawy ustawić: twitterami do środka czy na zewnątrz. W instrukcji producent sugeruje, by przy węższym ustawieniu (do 3 metrów między głośnikami) wysokotonowce skierować na zewnątrz, przy szerokim, powyżej 3 metrów – do wewnątrz. To oczywiście tylko sugestia. Bo naprawdę bardzo, bardzo wiele zależy tu od pokoju odsłuchowego, a szczególnie bliskości ścian bocznych i ich ewentualnego akustycznego zaadaptowania. Dlatego najlepiej posłuchać ich w obu ustawieniach. To przy okazji bardzo ciekawe doświadczenie, bo zmienia się nie tylko przestrzeń.
Revival Audio Atalante 3 ustawione kopułkami na zewnątrz grały u mnie bardzo swobodną i szeroką przestrzenią. Dźwięki spokojnie wychodziły poza obrys skrzynek. Od razu dało się usłyszeć, że na scenie jest bardzo dużo powietrza i bardzo dużo miejsca między muzykami i za nimi. Ale co ciekawe zachowana jest precyzja brzmienia. Odbywa się to wszystko odrobinkę kosztem głębi sceny, ale o to można powalczyć, zbliżając głośniki do siebie lub doginając je do środka.
Ciąg dalszy na str. 2
To są jedne z najlepszych monitorów na rynku przy pułapie do 20k. ProAc, Spendor, Harbeth, Sonus Faber Minima, brzmią podobnie, ale to niestety nie jest to samo. Revival Atalante 3 brzmią po prostu niesamowicie realistycznie, a to jest w muzyce najważniejsze.