SPOTKANIE / Dlaczego płaczą stroiciele fortepianów? Co zrobić, by muzyka brzmiała dobrze? Kto odpowiadał za wybór piosenek na nowy album? Jak pracuje się z jednym z najbardziej cenionych pianistów jazzowych świata? Między innymi o tym mówiła Anna Maria Jopek na spotkaniu promującym jej najnowszy album „Minione” nagranym z triem Gonzalo Rubalcaba.
Gościnne Studio U22 tym razem zaprosiło na muzyczne randez vous nie do swojej siedziby, a do wieżowca Cosmopolitan. Z wysokości 9 pietra można było podziwiać panoramę Warszawy, poznać nową płytę Anny Marii Jopek „Minione” i posłuchać opowieści wokalistki o jej premierowym materiale. Spotkanie prowadził Marek Niedźwiecki, ale artystka nie dawała mu często dojść do słowa. Pasja, zaangażowanie z jaką wokalistka opowiada o muzyce i swojej pracy naprawdę robiły wielkie wrażenie.
Album „Minione” to wskrzeszenie najpiękniejszych przedwojennych tang i klasycznych polskich piosenek. Znajduje się na nim 11 utworów, w tym tak znane jak „Rebeka”, „To ostatnia niedziela”, „Twe usta kłamią” czy „Miasteczko Bełz”. – Chciałam nadać tym utworom zupełnie innych charakter, bo były wykonywane wielokrotnie. Pomyślałam więc o kimś z zupełnie innego kręgu kulturowego, kto dałby im nowe życie, spojrzał na nie na nowo, z pewnym dystansem. Wybór padł na Gonzalo Rubalcabę, fenomenalnego kubańskiego jazzowego pianistę. To on wybrał piosenki do nagrania spośród setek starych utworów i podszedł do nich na swój własny, kubański sposób – opowiadała Anna Maria Jopek. – Kiedy pracuję z muzykami z różnych od mojej tradycji muzycznych, zawsze zachwyca mnie ich inność. To co wnoszą w nagrania, staje się moim duchowym bogactwem. Zdumiewa ogrom piękna i prawdy na skrzyżowaniu kultur i ludzkich wrażliwości. Muzyka jest językiem jedności.
Nagrań dokonano w studiu The Hit Factory Criteria w Miami na Florydzie, wszystkie utwory zaaranżował i wyprodukował Gonzalo Rubalcaba, a album w najwyższym standardzie audiofilskim zrealizował wielokrotny laureat nagrody Grammy Carlos Alvarez. Gra trio pianisty z Armando Gola na basie i Ernesto Simpsonem na perkusji. – Chciałam nagrać materiał w jak najmniejszym składzie, intymny. Najchętniej śpiewałabym tylko w duecie z Gonzalo – śmiała się artystka. – Wyszło wspaniale, jest dużo powietrza w tej muzyce.
Wokalistka sporo mówiła także o samym procesie powstawania albumu podkreślając, że nagrywany był „na setkę”, bez nakładek i skomplikowanej produkcji, przy minimalnej liczbie powtarzania rejestracji tego samego utworu. – Bardzo lubię taką pracę, stwarza się zupełnie inny klimat, inna energia. W odmienny sposób grają też muzycy wiedząc, że wszystko jest na żywo. Rodzi się inny rodzaj skupienia – wspominała Jopek.
Do nagrania użyto fortepianu Bösendorfer sprowadzonego specjalnie na tę sesję do Miami z Wiednia. – Ten instrument był wspaniały, jego barwa jest ciemniejsza, bardziej nasycona niż Yamahy czy Steinwaya, a pod palcami Gonzalo brzmiał jeszcze bardziej zamszowo. Docenił go nawet nasz stroiciel. Kiedy przyszliśmy do studia on stał zauroczony, ze łzami w oczach i powtarzał: „Jak ten fortepian brzmi! Nie odsyłajcie go do Europy! – opowiadała wokalistka.
Głos Anny Marii Jopek nagrano tak, jak sobie tego życzyła, czyli bardzo blisko, chciała bowiem z jednej strony wydobyć jak najwięcej faktury dźwięku, a jednocześnie sprawić, żeby brzmienie wokalu było ciepłe i ciemne.
Artystka bardzo spieszyła się na samolot, więc już sam Marek Niedźwieckie zaprosił na premierowy odsłuch płyty „Minione” przepięknie wydanej przez Universal Music Polska (prócz krążka CD jest tez płyta DVD z trailerami i klipem do utworu „Twe usta kłamią”). Na sprzęcie Audio Research i kolumnach Sonus Faber zabrzmiała frapująco. To muzyka, w której nie ma wielu nut, ale brzmią one wspaniale.
Spokojne, melancholijne aranżacje pełne powietrza pozwalają na smakowanie każdego dźwięku. Interpretacje niektórych utworów naprawdę zaskakują. Recenzja płyty wkrótce. Niedługo rusza też trasa koncertowa – szczegóły poniżej.
Maciej Stempurski
Fot. wstereo.pl
Gospodarz spotkania: Studio U22
Wydawca płyty: Universal Music Polska
Sprzęt do odsłuchu dostarczył: Horn
MINIONE – trasa koncertowa
Anna Maria Jopek & Gonzalo Rubalcaba
21/03/2017 – TORUŃ / Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki
22/03/2017 – GDAŃSK / Polska Filharmonia Bałtycka
24/03/2017 – BIELSKO-BIAŁA / Bielskie Centrum Kultury
25/03/2017 – POZNAŃ / Sala Ziemi
26/03/2017 – ŁÓDŹ / Wytwórnia
28/03/2017 – WARSZAWA / Teatr Muzyczny Roma – 2 koncerty
31/03/2017 – KRAKÓW / ICE KRAKÓW
2/04/2017 – WROCŁAW / Narodowe Forum Muzyki
4/04/2017 – SZCZECIN / Filharmonia w Szczecinie
6/04/2017 – LUBLIN / Teatr Stary
7/04/2017 – LUBLIN / Teatr Stary
8/04/2017 – KATOWICE / NOSPR
Brak komentarzy